Translate

woensdag 1 april 2015

Voorstellen

Ik ben Manuel Willems woonachtig in het mooie Eijsden gelegen in het zuid limburgse heuvelland. Mijn hobby en passie zijn aquaria, ik heb op het moment een A1 gezelschaps aquarium van 80cm lengte x 40 cm breedte en 40 cm hoogte, dat ik via de NBAT keurwijzer in richt om deel te nemen aan keuringen, via de aquarium vereniging waar ik lid van ben Terra Collinaria. Ik ga via dit blog nieuwtjes posten, en alles dat rond mijn aquarium(s) gebeurd. Ook zal ik tips en trucs posten, zoals het maken van een moswand enz.

De reden dat ik heb gekozen voor een 80cm aquarium en geen grotere bak wat veel gebruikelijker is binnen de bondskeuringen, is voornamelijk omdat het niet gedaan word( maar ook ik ga voor een grotere bak in de toekomst). Iedereen die met aquaria in aanraking komt, hoort vaak start met een groot aquarium van minimaal 200 liter en meer omdat dit beter en stabieler draait. Dit klopt ook grotendeels wel, maar ook met een klein aquarium (wat op het moment de rage is in aquarium land) is dit goed mogelijk.

Het stabiel en goed laten draaien van een aquarium ligt namelijk volledig in handen van de aquariaan die het aquarium opstart en onderhoud, als deze zich niet verdiept in de hobby en er geen tijd aan wil besteden zal het nooit goed komen. Want of je nu een aquarium hebt van 30 liter of 300 liter, als je het niet goed onderhoud, en er aandacht en tijd in stopt, gaat het bij beide bakken mis, alleen bij de grote duurt het wat langer. Ik ben ook van mening dat het niet zo is dat een aquarium van 300 liter zozeer beter en stabieler draait dan een 30 liter, alleen het effect van een verandering in de watersamenstelling heeft bij een kleiner aquarium veel sneller zijn effect, bij een grote bak duurt dit langer, maar als je hierbij niet ingrijpt gaat het ook daar mis. Bij een kleiner aquarium moet je echt een strak onderhoudsschema aanhouden, tijdig water wisselen en goed alle parameters in de gaten houden.Maar hier ga ik in de toekomst verder op in.

Zijn er vragen of opmerkingen post of mail ze, want ook voor discussie is dit blog bedoeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten